2% – 日本で流通する衣料品の国産の割合です。(数量ベースの割合です)
つまり私たちが日ごろ着ている服はほとんどすべて、海外で作られています。
「数が少ないことを理由に日本製を守ろう!」という声を聞くことがありますが、守るというよりは、「日本製である価値を生み出し続けよう!」でありたいと思います。
事業の根本はお客さんをつくることだと思いますし、それにはお客さんを笑顔にして喜んでもらえる価値をつくらないといけません。
2%になってしまった理由はいろいろあるんだと思いますが、理由のひとつは国内の縫製工場が新しい価値をつくりだせていないんだと思います。
わたしたちモンスターも”縫製の価値”をずっと探していましたが、歴史を振り返ると、70年以上も前の創業時は足袋や割烹着(ワークウェア)をつくることが原点にあったことを思い出しました。
自分たちでつくるワークウェアで、着る人を笑顔にできたら、縫製の仕事の夢が広がるんじゃないかと思いました。
普段わたしたちがつくるのはアパレル会社から縫製を依頼された服で、実際に服を着るお客さんの笑顔を見たり、声を聞くことができないからです。
服を買われたお客さんも、縫製したのがわたしたちだということを知ることもありません。
2%の工場がブランドをつくるだけでは十分な”縫製の価値”を生み出したことにはなりませんが、わたしたちモンスターだからこそできる役割があると信じています。
これいいね、と喜んで着てもらえる服をつくろう。
目指すのはSAMUEでお客さんを笑顔にし、その笑顔をモチベーションにして日本の縫製工場としての価値を高めていくことです。
2% – This is the percentage of clothing distributed in Japan that is domestically produced. (This is a volume-based percentage).
In other words, almost all of the clothing we wear every day is made overseas.
We sometimes hear people say, “Let’s protect Japanese-made clothes because of the small number!” But rather than protecting it, I would like to “continue to create the value of being made in Japan! Rather than protecting them, we want to “continue to create value that is made in Japan!
I believe that the foundation of our business is to create customers, and to do that, we must create value that makes our customers smile and happy.
There are many reasons for the 2% reduction, but I think one reason is that domestic sewing factories have not been able to create new value.
We at Monster have been searching for the “value of sewing” for a long time, but when we look back at our history, we remember that when we started our company more than 70 years ago, we had our origins in making tabi socks and kappogi (work clothes). We remembered that when the company was founded more than 70 years ago, its origins were in making tabi socks and kappogi (workwear).
I thought that if we could make the people who wear our workwear smile with the workwear we make, it would expand the dream of sewing jobs.
We are usually commissioned by apparel companies to sew clothes for them, so we don’t get to see the smiles on the faces and hear the voices of the customers who actually wear our clothes.
The customers who buy our clothes do not even know that we sewed them.
We believe that we, Monster, have a role to play.
We want to make clothes that people will be happy to wear and say, “I like this.
Our goal is to make our customers smile with SAMUE and use their smiles as motivation to increase the value of sewing factories in Japan.